Élet a főisCOOLán

Ez egy olyan blog oldal, melyet a főiskola oktatói és hallgatói írnak, szerkesztenek. Van benne szakmai, és nem szakmai, bulis és tudományos, szívfacsaró és szívet melengető írások, fényképek és videók. Azért hoztuk létre ezt az oldalt, hogy közvetlen közelről bepillanthass a ZsKF életébe egy olyan fórumon keresztül, ahol nincs cenzúra, nem ömlik a marketing duma, senki nem akarja, hogy itt tanulj, vagy máshol.

Friss topikok

Hagyományőrzés külföldön? Lehetséges!

2013.04.18. 18:58 ZsKF_Bp

A Balassi Intézet, 19 külföldi országban van jelen, ezzel lehetőséget adva a külföldön élő magyaroknak, a kultúra és hagyományok gyakorlására, az adott ország kultúrájának megismerését valamint bemutatni a kettőt egymásnak, mindezt színes és izgalmas programokkal.

Jelenleg Tallinnban „tengetem” napjaimat az Erasmus program keretein belül. A város csodálatos - habár április közepén is képes havazni,- de nem szándékozom a városról írni most, nem emiatt kértem helyet cikkemnek a Pályában.
Meglepett a külföldön való kultúraápolás gondolata és lehetősége, ugyanis korábban, ha utaztam a világban, sosem néztem utána, hogy a célország vagy város rendelkezik-e Magyar Intézettel! Sokszor még a Magyar Követségeknek sem néztem utána - persze Tallinn kivétel volt, mert mégis csak 5 hónapot készülök itt élni.

A Balassi Intézetről korábban természetesen hallottam, mert náluk is vannak megpályázható ösztöndíj programok, de azt nem gondoltam, hogy Tallinnban is van egy intézetük, azt pedig végképp nem, hogy ezen épület falain belül gyakorolhatom a kultúrámat. - Lehet hihetetlenül hangzik, de lassan 2,5 hónap alatt elkezdtek hiányozni a magyaros dolgok az életemből.
Egy észt kultúráról szóló órán a tanárnő beszélt a magyar intézetről, aminek a honlapját egyből leellenőriztem. Tényleg van, és van magyar nyelv is rajta, és… húsvéti tojásfestős program? MEGYEK! Regisztráltam magam online, a következő nap megtartott húsvéti tojásfestésre, s ekkor persze több kérdés is elkezdett kibontakozni a fejemben, mint például hány magyar élhet Tallinnban? Vagy hány észtet érdekelnek a magyar programok, azaz mennyire sikeresek azok az események, amiket a Balassi Intézet rendez.
A kapun belépve kedves emberek fogadtak, de kicsit megszeppentem, mert nem tudtam hirtelenjében, hogy milyen nyelven is beszéljek. Megkérdeztem, hogy beszélnek-e magyarul, s innentől kezdve a beszélgetések többsége magyarul zajlott. A teremben, ahol a tojásfestéshez előkészített eszközöket elrendezték, kb. 20-25 ember volt jelen, ami bár nem tűnik nagy számnak, azért nem kevés!
Nem bírtam megállni, hogy ne tegyem fel a kérdéseimet, így végül egy kellemes beszélgetésbe Dr. Bereczki Urmas, ügyvezető igazgatóval.
Az események nyitottak, nem csak magyarok szokták látogatni, - tehát vannak észtek is, akiket érdekel a magyar kultúra és művészet. Több programot is rendeznek (koncertek, kiállítások), s ezek közül az egyik legsikeresebb, a februárban indított beszélgetés sorozat, aminek a fő témája az Európai kulturális szféra. A beszélgetésre több országból hívják meg a vendégeket (Dánia, Lengyelország, Franciaország, Németország, Egyesül Királyság és Magyarországról). A beszélgetések igazán nagy sikernek örvendenek - aki későn regisztrál, az lehet, hogy lemarad róla!
Nemrégiben egy Finnországban élő magyar művésznő Ink Side-out c. kiállítását rendezték meg, ami a tetoválások különböző aspektusait mutatja be. A kiállítás csak az első lépcsőfoka egy nagyobb projektnek.
Ez csak két példa volt a kiállítások közül, de persze sok érdekességet találhatnak, akik érdekeltek a kulturális témákban; kiállítások, koncertek… Az ösztöndíj vadászoknak pedig megéri nézegetni a honlapjaikat! - A hivatalos magyar honlapon (http://www.bbi.hu/hu/ ) szerintem mindenki megtalálhatja a neki tetsző országot. Ha megvan, már csak a dátumokat kell figyelni, és időben pályázni!

A tojásfestés alkalmával meglepődtem, mert első körben arra számítottam, hogy csak magyarok lesznek jelent az eseményen, ám a csoport fele észt volt. Valahol nagyon jó érzéssel töltött el a gondolat, hogy ezek az emberek érdeklődnek azon kultúra iránt, amibe én beleszülettem, s aminek az ünnepei valamint hagyományai számomra teljesen természetesek, sőt olykor nem is nyújtanak sok újdonságot - és mégis tud hiányozni.
Megismerkedtem pár itt élő magyarral is, akiknek egy részét itt találta meg a szerelem, és ez az ok, amiért itt élnek.
Ebből mindenesetre egy tanulságot levontam, amit ajánlok mások figyelmébe is; nem árt megnézni, hogy a célország vagy város rendelkezik-e magyar intézettel, mert találhatunk külföldön is érdekes programokat - esetleg ösztöndíjakat!

Infobox:

Balassi Intézet * Tallinn - Észtország http://tallinn.balassiintezet.hu/index.php/hu/ * hagyományőrzés *Magyarország - http://www.bbi.hu/hu/ * húsvét * tojásfestés

Varga-Polyák Charlotte

 

Szólj hozzá!

Címkék: külföld hazaszeretet erasmus hagyomány

A bejegyzés trackback címe:

https://zskf-bp.blog.hu/api/trackback/id/tr905233680

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása