Élet a főisCOOLán

Ez egy olyan blog oldal, melyet a főiskola oktatói és hallgatói írnak, szerkesztenek. Van benne szakmai, és nem szakmai, bulis és tudományos, szívfacsaró és szívet melengető írások, fényképek és videók. Azért hoztuk létre ezt az oldalt, hogy közvetlen közelről bepillanthass a ZsKF életébe egy olyan fórumon keresztül, ahol nincs cenzúra, nem ömlik a marketing duma, senki nem akarja, hogy itt tanulj, vagy máshol.

Friss topikok

Légi közlekedés az Európai Unióban

2014.04.26. 07:20 ZsKF_Bp

Amikor repülővel közlekedünk az EU-n belül, illetve érkezünk az EU területére, különböző jogok illetnek meg. Hasznos, ha tisztában vagyunk ezekkel.

Az EU egyik alapelve, amely szerint minden EU-állampolgárt ugyanazok a jogok illetik meg, a légi közlekedésre is érvényes. Így nem kell magasabb árat fizetnünk a repülőjegyért állampolgárságunk vagy a vásárlás helye alapján.

Különböző jogok illetnek meg késés, járattörlés, illetve túlfoglalás esetén, amelyek miatt nem utazhatunk a tervezett időben. Ez abban az esetben érvényes, ha az indulás helye bármelyik, az EU területén található repülőtér, illetve ha az EU területére érkezünk bármelyik uniós vagy izlandi, norvég, svájci járattal. Ez esetben egy másik, a tervezetthez hasonló útvonalon elszállítanak úti célunkhoz, vagy visszatérítik a jegy árát, illetve, ha lehetséges, térítésmentesen visszajuttatnak a kiindulási helyre.

P1010219_rep_l__1.jpg

Amennyiben a járatunk 5 órát vagy többet késik, szintén kérhetjük a vételár visszatérítését, ez esetben azonban a légitársaság nem kötelezhető továbbutazásunk biztosítására, vagy bármely más segítség nyújtására. A repülőtársaság köteles tájékoztatni jogainkról, a beszállítás megtagadásáról, illetve járattörlésről vagy jelentős késéről (2 óra, 3500 km-t meghaladó távolság esetén 4 óra). Ilyen esetekben jogosultak lehetünk frissítőkre, ételre, két ingyenes telefonhívásra, illetve szükség esetén szállásra, a repült távolságtól és a késés mértékétől függően. Beszállítás megtagadása, járattörlés vagy több mint 3 órás késés esetén (a jegyen megjelölt érkezési időpont alapján) a repülőút hosszának függvényében kárpótlásra lehetünk jogosultak. Ennek összege EU-n belüli utazás esetén: 1500 km vagy rövidebb út: 250 euró, több mint 1500 km: 400 euró; EU-s, illetve nem EU-s repülőterek között közlekedő járat esetén: 1500 km vagy rövidebb útvonal: 250 euró, 1500-3500 km között 400 euró, több mint 3500 km: 600 euró.

Amennyiben a légitársaság felajánlott egy hasonló helyettesítő járatot, amelynek indulási és érkezési időpontja nem tér el jelentősen az eredeti járat útvonalától, a kárpótlás összege 50 százalékkal is csökkenhet. Törölt járatok esetén nem jár kárpótlás, ha a járattörlés különleges körülmények, pl. rossz időjárási viszonyok miatt következett be; ha legalább két héttel a tervezett utazás előtt tájékoztattak a járat törléséről; illetve ha egy másik, hasonló járatot ajánlottak ugyanarra az útvonalra, hasonló időben. Bár ezekben az esetekben nem jár kártérítés, a légitársaságnak biztosítania kell az alábbi lehetőségeket, amelyek közül választhatunk: a jegy árának visszatérítését (teljes egészében vagy a fel nem használt rész arányában), illetve a lehető leghamarabb egy másik járattal a célállomásra szállítani, vagy egy későbbi, általunk választott időpontra átfoglalni a jegyet.

A visszatérítés igényléséhez az EU légi utasok jogaival kapcsolatos panaszok bejelentésére szolgáló nyomtatványát kell elküldeni a légitársaságnak, illetve egy példányt őrizzünk meg magunknak. Amennyiben nem érkezik válasz, vagy nem vagyunk vele elégedettek, panaszt tehetünk az illetékes nemzeti szervnél abban az EU-tagállamban, ahol az eset történt. Ha a feladott csomagunk elveszett, megrongálódott vagy késve érkezett meg, kb. 220 euró összeghatárig vagyunk jogosultak kárpótlásra a légitársaságtól, kivéve ha a csomag tartalma miatt történt a kár. A panaszt a csomag kézhezvételétől számított 7 napon belül kell benyújtanunk; ez a határidő késői kézhezvétel esetén 21 nap. Egyéb jogi lépéseket a csomag megérkezésétől számított 2 évig tehetünk.

Internetes jegyfoglalás esetén a légitársaságoknak a teljes árat fel kell tüntetniük, így összehasonlíthatjuk a különböző ajánlatokat. Kötelezően fel kell tüntetni a viteldíj, adók, repülőtéri illetékek, egyéb illetékek, felárak és egyéb díjak (pl. biztonságért és üzemanyagért) összegét.

A témáról többet is megtudhatsz a http://europa.eu/youreurope/citizens/travel/passenger-rights/air/index_hu.htm (magyar nyelven), illetve a http://europa.eu/youreurope/citizens/travel/passenger-rights/air/index_en.htm (angol nyelven) oldalakon.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://zskf-bp.blog.hu/api/trackback/id/tr746087402

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása