Dr. Jászberényi Józseffel, a Kommunikáció- és Művelődéstudományi Intézet vezetőjével folytatott beszélgetésünk középpontjában a tudatos és tudományos közösségépítés állt.
– A ZsKF-ről úton-útfélen, szakmai berkekben és a hallgatók körében is azt lehet hallani, hogy gyakorlatias, egészen pontosan gyakorlatorientált képzéseket biztosít.
– Igen, így van, és ez kiváltképp fontos olyan szakok esetében, amelyekről elsőre azt lehet gondolni, hogy ezek kifejezetten elméleti képzések. Nincs a ZsKF-en olyan félév (szaktól függetlenül), amikor a hallgatóknak választott hivatásuk tükrében ne kellene valamely prezentációban, kutatásban részt venniük. De említhetem a tan-iroda jelleggel működő szemináriumokat is, ahol a valós környezetből integrálunk példákat, feladatokat, amelyeket az elméleti képzést követően igazi szimulációs projektek formájában kell megoldaniuk.
– Többes számban beszél szinte mindig a hallgatókról, megkérdezhetem, hogy miért?
– Számunkra minden hallgató egyéni fejlesztése, problémáinak megoldása az elsődleges. Ezt segíti elő a „Tanácsadó, Közkapcsolati és Alumni Centrum” is, ahová a hallgatók egyénileg mehetnek be, segítséget, támogatást kérve szinte bármilyen témában: tanulási, életvezetési, mentálhigiénés vagy a karriert érintő kérdésekben. Tudva azonban azt, hogy a közösség, a közösségbe való tartozás egyre nagyobb haszonnal bír, hallgatóinkat – a nyugati szemlélet jegyében – közösségi gondolkodásmódra, csapatban való sikeres együttműködésre biztatjuk és készítjük fel. Ennek jó példája, hogy az országban elsőként a ZsKF-en valósulhatott meg a generációkon átívelő képzési rendszer is, amely nemcsak oktatási mód, hanem véleményem szerint követendő példa is.
– A ZsKF-en tehát a közösség erejében hisznek?
– Igen, hiszen nem szabad elfelejteni, hogy aki itt csoporttárs, az a munkaerőpiacon majdani kollégája lehet a hallgatónak. S kikben bízhatunk igazán?! Azokban, akikhez közös élményeket, közösen és sikeresen elvégzett feladatokat köthetünk. Nézzük csak: a legnehezebben „teljesíthető” munkaerő-piaci elvárások egyike „a gyakorlattal rendelkező pályakezdő”, illetve a leggyakoribb tapasztalat, hogy „kapcsolatok nélkül sehova sem vesznek fel.” Ezek pedig egymásra épülnek, s egy valós tudásközpont kiváló kiindulási alapot teremthet. Éppen ezért szervezünk órai kereteken belül és azokon túl is szakmai, kulturális közösségfejlesztő rendezvényeket, ahol a hallgatók egymással, illetve oktatóikkal és természetesen – ez talán a legfontosabb – a munkaerőpiac képviselőivel is találkozhatnak